دلربايي جنگلهاي طبيعي تنباكولوي و فندوقلوي اهر از طبيعت‌دوستان

یازار : ايگيد

+0 به يه ن

مسجد جامع اهر

اين مسجد تاريخي با ۲۱گنبد و با طاق‌هاي آجري و ستون‌هاي عريض و استوار خود، يادگاري از دوران سلجوقيان و اتابكان آذربايجان است.

مسجد ابواسحق اهر

اين مسجد از مساجد قديمي شهر اهر است و تاريخ بناي آن بدرستي مشخص نيست و احتمالاً در قرن هفتم بازسازي شده است.

با توجه به واقع شدن در مركز شهر و اعتقادات خاص مردم به آن از مهمترين مراكز مذهبي منطقه به شمار مي‌رود و تمامي اوقات روز پذيراي مردم است.

بازار سرپوشيده اهر

بازار سرپوشيده اهر با طاق‌هاي آجري در زمان رشيدالملك، حكمران ارسباران مرمت و بازسازي شده و داراي راسته بازار، بازار نصيربيك، بازار جعفرقلي خان و بازار كفاشان است.

اين بنا، داراي حمامي بوده كه در زمان‌هاي قديم از بين رفته و اكنون بقاياي محوطه آن ديده مي‌شود.

بازار اهر، داراي تزئينات گچبري زيبايي است كه مانند آن را در كمتر بازاري مي‌توان يافت.

كاروانسراي شاه عباسي

كاروانسراي عباسي اهر با طاق‌هاي آجري و معماري زيبا در مسير جاده اهر _ تبريز و گردنه معروف "گويجه‌بل" واقع شده و داراي يك سالن بزرگ و غرفه‌هاي متعدد و منسوب به دوره صفويه است.

جنگل طبيعي انداب(پارك جنگلي فندقلو)

در ۲۵كيلومتري اهر- مشگين شهر بر فراز كوههاي سرسبز روستاي انداب قديم واقع شده كه بيشتر پوشش گياهي آن درختان فندق است.

جنگل‌هاي منطقه اراسباران در اهر نيز به عنوان بستر توسعه اكوتوريسم(طبيعت گردي) شهرستان، متشكل از چندين جنگل زيبا است كه به دليل تنوع بالاي گياهي و جانوري خود به عنوان زيستكره در يونسكو به ثبت رسيده است.

كمپ گردشگري فندقلوي اهر كه با اسقبال بي نظير طبيعت گردان در تابستان مواجه شده است؛ در ورودي پارك جنگلي فندقلو و در ميان طبيعتي بكر و سرسبز واقع شده است.

پوشش گياهي انبوه و سرسبز، قرارگيري در دامنه كوه با آب و هوايي معتدل از اين كمپ مكان اقامتي ويژه‌اي ساخته كه با چشم انداز زيبا نظر هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌كند.

بيشترين پوشش درختان محدوده اين كمپ درختان فندق است و يك راس مارال آذربايجان كه از نمونه‌هاي نادر و زيباي اين منطقه است، به عنوان يكي از جاذبه‌هاي فندقلو در محوطه اين پارك جنگلي حفاظت و نگهداري مي‌شود.

كمپ گردشگري فندقلو با وسعت 5 هكتار در ورودي پارك جنگلي 200 هكتاري فندقلوي اهر از تمامي امكانات رفاهي مورد نياز گردشگران برخوردار است.

ساخت 35 آلاچيق، سرويسهاي بهداشتي، بوفه، مخزن آب، محوطه سازي و اصلاح راه دسترسي به كمپ از جمله امكاناتي است كه در اين كمپ راه اندازي شده است.

جنگل طبيعي تنباكولوي هوراند

اين جنگل زيبا در بخش هوراند واقع شده و به عنوان يكي از مناطق جنگلي ارزشمند رويشگاه گونه‌هاي متنوع گياهي و يكي از جاذبه‌هاي مهم گردشگري اهر محسوب شده و سالانه پذيراي هزاران گردشگر علاقه‌مند به طبيعت است.

درياچه سد ستارخان

اين سد در 15 ‪ كيلومتري جاده اهر ورزقان به دليل موقعيت جغرافيايي ويژه آن و شرايط آب و هوايي دلپذير آن، در فصول گرم سال به محلي براي گريز مردم از زندگي شهري تبديل شده است

اين سد اخيرا به زيستگاه پرندگان مهاجر تبديل شده كه در تابستان مرغابي، لك‌لك و مرغ ماهي‌خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزي سياحان بسياري را به اين منطقه مي‌كشاند.

همچنين امكان صيد انواع ماهي در آبهاي اين سد و فضاي سبز اطراف آن موجب شده تا اين محل به تفرجگاهي براي خانواده‌ها و جوانان تبديل شود.

به گزارش ايسنا، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، با توجه به تعداد زياد گردشگراني كه در طول سال و به خصوص در فصل تابستان به آذربايجان شرقي سفر مي‌كنند، لزوم توسعه امكانات رفاهي، اقامتي و خدماتي در ورودي شهرها و مناطق پر جاذبه و گردشگرپذير در استان را در اولويت كاري خود دارد.


  • [ ]